Warsztaty

Bądź na bieżąco z informacjami o VI Ogólnopolskim Kongresie Tutoringu, zapisz się na newsletter i polub naszą stronę na facebooku!

Warsztaty podczas VI Ogólnopolskiego Kongresu Tutoringu:

Poniżej prezentujemy wybrane warsztaty, które odbędą się 31.05-1.06.2019 r. podczas VI OKT! 

  • Tomasz Daroszewski – Homo distractus. Wyzwania edukacji i tutoringu w dobie rozproszenia
  • dr Grzegorz Grzegorczyk – Jak słuchać, żeby usłyszeć, czyli na czym tak naprawdę polega aktywne słuchanie?
  • Monika Jackowska – Jak decydować, rozwiązywać i zachęcać? Techniki i metody wspierające motywacje i ułatwiające podejmowanie decyzji
  • dr Beata Karpińska-Musiał – Jak zgubić kontrolę i być mniej ‚efektywną’: anty-warsztat nie tylko dla kobiet
  • Julia Kawalec – Pogłębiona praca z metaforą w tutoringu
  • dr Beata Master – Psychologia pozytywna w praktyce tutorskiej
  • Agnieszka Pasek – Kreowanie zmiany i projektowanie innowacji w oparciu o foresighty, czyli scenariusze przyszłości
  • Luiza Weder – Spotkanie z metodą Points of You®: w poszukiwaniu własnej tożsamości tutorskiej

 

Uwaga! Propozycje warsztatów mogą ulec zmianie – ostateczna lista warsztatów wraz z opisami będzie dostępna około lutego 2019.

 

Warsztaty podczas V Ogólnopolskiego Kongresu Tutoringu (archiwum):

W ramach sesji równoległych uczestnicy Kongresu mogą wybrać cztery spośród proponowanych modułów i warsztatów. Zapisy na warsztaty rozpoczną się w maju – prosimy o oczekiwanie na kontakt za pośrednictwem e-maila podanego przy rejestracji. Zapisy odbędą się według kolejności zgłoszeń na Kongres.

 


 

Tutoring akademicki w teorii i praktyce

W module tym wystąpią praktycy tutoringu akademickiego. Zostaną zaprezentowane przykłady dobrych praktyk i wdrożeń tutoringu na uczelniach: jak tutoring funkcjonuje organizacyjnie w akademickiej rzeczywistości, jakie są efekty jego prowadzenia oraz z jakimi wyzwaniami mierzą się tutorzy na uczelniach. Po prezentacji odbędzie się sesja pytań od uczestników, którzy będą mogli dowiedzieć się więcej o praktycznym funkcjonowaniu i wdrażaniu tej metody w kontekście akademickim oraz porozmawiać z praktykami tutoringu.

Zachęcamy do udziału wykładowców i osoby zainteresowane tutoringiem akademickim, które chciałby dowiedzieć się więcej o tej metodzie pracy lub wdrożyć ją w swojej uczelni, a także tutorów, którzy chcieliby zobaczyć, jak tutoring wygląda w innych miejscach i podzielić się doświadczeniami.

  • dr Agnieszka Żur (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie)
  • prof. Marek Kasprowicz (Wydział Biologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
  • dr Ewa Szymczak (Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego)
  • dr Anita Kobylińska (Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego)

 


Dobre praktyki i przykłady wdrożeń tutoringu szkolnego

W ramach prezentacji dobrych praktyk tutorskich wystąpią przedstawiciele instytucji i placówek, które z powodzeniem stosują w swojej pracy metodę tutoringu na różnych poziomach edukacyjnych. Po prezentacji odbędzie się sesja pytań od uczestników, którzy będą mogli dowiedzieć się więcej o praktycznym funkcjonowaniu i wdrażaniu tej metody oraz porozmawiać z praktykami tutoringu.

Zachęcamy do udziału przede wszystkim dyrektorów i nauczycieli, którzy pierwszy raz spotykają się z metodą tutoringu oraz tych, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak wdrożyć tutoring do swojej placówki. Zapraszamy również tutorów, którzy chcieliby zainspirować się doświadczeniami z innych placówek.

  • Monika Turska  (Szkoła Podstawowa nr 38 im. gen. Stanisława Maczka w Gdańsku)
  • Izabela Okrasa i Natalia Boszczyk  (Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 43 im. Lotników Amerykańskich w Warszawie)
  • Bartosz Tymiński (Społeczna Szkoła Podstawowa nr 14  STO „Bachmacka”)
  • Katarzyna Kędzierska (Stowarzyszenie WIOSNA, Akademia Przyszłości)

 


Monika Baryłka – Zmiana w ujęciu systemowym: jak tutoring wpływa na otoczenie tutee?

Dla kogo: 

Wszyscy, którzy wykorzystują w swojej pracy tutoring rozwojowy.

Opis: 

Podczas warsztatu zastanowimy się: czym jest proces zmiany, jakie może wywoływać emocje i jaki ma związek z systemem, w którym funkcjonują podopieczni? Jak formułować cel tutoringu, żeby uwzględnić szerszy kontekst funkcjonowania tutee? Czy osiągnięcie sukcesu i realizacja celu może mieć swoją „mroczną stronę”? Z jakich narzędzi skorzystać w procesie tutoringu, by uwzględnić jego wpływ na otoczenie tutee?

Odpowiedzi na powyższe pytania, pojawiające się na warsztacie, wpłyną na lepsze zrozumienie procesu zmiany i jej wpływu na otoczenie podopiecznego – co ma przełożenie na skuteczność wprowadzania zmiany przez tutee. Podczas warsztatu uczestnicy poznają i sprawdzą zastosowanie jednego z narzędzi, które jest przydatne m.in w kontekście formułowania celu tutoringu, tak by uwzględniał szerszy kontekst.


Tomasz Daroszewski – Koncepcja samowychowania – czyli jak tutoring może się zainspirować skautingiem?

Dla kogo: 

Nauczyciele, tutorzy, wychowawcy, osoby pracujące z młodzieżą.

Opis: 

Samowychowanie, czyli wzięcie odpowiedzialności za swój własny rozwój, prowadzące do świadomego kierowania sobą, jest szczytowym etapem wychowania. Próby osiągnięcia tego celu są podejmowane w wielu systemach wychowawczych, w tym w skautingu. W trakcie warsztatów uczestnicy poznają źródła koncepcji samowychowania oraz sposoby jej praktycznej realizacji, z uwzględnieniem doświadczeń angielskiego skautingu i polskiego harcerstwa. Dlaczego lubimy wyzwania? Czy wychowanie może być przygodą? W trakcie warsztatów uczestnicy poznają metody inspirowania podopiecznych do pracy nad sobą. Sprawdzimy, w jaki sposób wychowywanie przez działanie może pomóc rozwijać poczucie sprawczości. W trakcie warsztatów dowiesz się, dlaczego miliony młodych ludzi na świecie są zafascynowani skautingiem i poznasz sposoby, by pomóc uczniom działać z taką samą pasją w ważnych dla nich dziedzinach


Joanna Gardynik – Psychologia dla tutorów i nauczycieli, czyli co powinien wiedzieć skuteczny nauczyciel

Dla kogo: 

Nauczyciele i tutorzy szkolni, rodzice i wszyscy zaciekawieni rozwojem dzieci i młodzieży

Opis: 

Tutor nie musi być psychologiem, ale podstawowa wiedza z tego obszaru może okazać się przydatna, jeśli nie niezbędna. Zapraszamy na warsztat, w czasie którego uczestnicy będą mogli zapoznać się z informacjami z zakresu psychologii i dowiedzieć się jak wykorzystać je w swojej codziennej pracy. Pierwszym obszarem naszego zainteresowania będzie psychologia rozwojowa – skupimy się na tym, jakie trudności i potrzeby pojawiają się w procesie rozwoju ucznia i co to dla nas – nauczycieli oznacza w praktyce. Porozmawiamy również o tym, w jaki sposób działają procesy poznawcze, emocje i motywacja i jak to wykorzystać w rzeczywistości szkolnej. Zapraszam serdecznie!

 


Damian Godlewski – Zbuduj swoją markę jako tutor! Czyli jak skutecznie pozyskiwać podopiecznych na tutoring?

Dla kogo: 

Praktykujący tutorzy

Opis:

Wraz z rosnącą w tempie geometrycznym popularnością tutoringu coraz więcej tutorów zadaje sobie (i nam w Collegium Wratislaviense:) ) pytanie: Czy tutoring muszę prowadzić tylko w murach szkoły, organizacji lub uczelni? Czy istnieje rynek na tutoring? Jak mogę pozyskiwać podopiecznych niezależnie od miejsca, w którym pracuję? Jak mogę zyskać własną niezależność jako tutor i oferować swoje autorskie programy tutorskie dla uczniów i studentów?

Na tych pytaniach będzie koncentrował się niniejszy warsztat! Uczestnicy będą mieli możliwość zastanowić się nad możliwością oferowania przez siebie usług tutorskich, poznają zasady tworzenia profesjonalnej marki tutorskiej oraz praktyczne sposoby, jak można tę markę komunikować, promować i dzięki temu pozyskiwać podopiecznych.

Jestem przekonany, że współpraca tutorów przy tworzeniu niezależnego rynku tutoringu w Polsce przyczyni się do dobra tutorów, którzy będą mogli szerzej wykorzystać swój potencjał, oraz samych podopiecznych, którzy otrzymają szansę doświadczenia profesjonalnego tutoringu niezależnie od tego, czy funkcjonuje onw ich szkole lub na uczelni!

Zapraszam wszystkich, którzy chcą swoją działalnością zmieniać oblicze tutoringu w Polsce!


Monika Jackowska – Inteligencja emocjonalna- jako kluczowa kompetencja nauczyciela, tutora, pedagoga

Dla kogo: 

Nauczyciele, tutorzy pracujący z dziećmi i młodzieżą, pedagodzy oraz wszyscy, którzy chcą lepiej rozpoznawać i kontrolować emocje.

Opis:

Celem warsztatów jest pogłębienie wiedzy z zakresu inteligencji emocjonalnej, a także wypracowania sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami w życiu zawodowym i osobistym. W wyniku warsztatu uczestnicy wzmocnią swoje poczucie kontroli nad emocjami, nauczą się rozróżniać i nazywać emocje, a także bardziej świadomie reagować w trudnych sytuacjach w praktyce szkolnej oraz w czasie pracy ze swymi podopiecznymi.

W trakcie warsztatów uczestnicy:

  • dowiedzą się, czym są emocje i czym różnią się od nastroju
  • poznają system do zmiany sposobu myślenia i działania, który pozwoli lepiej radzić sobie w sytuacjach stresogennych
  • poznają techniki i ćwiczenia, do wykorzystania w pracy z uczniami i podopiecznymi, ułatwiającymi im zrozumienie i panowanie nad emocjamiDzięki warsztatom:
    – zyskają widzę z zakresu inteligencji emocjonalnej
    – wzmocnią swoje poczucie kontroli nad emocjami
    – nauczą się rozpoznawać negatywne myśli i dowiedzą się jak stawiać im opór

Piotr Jaworski – Mentoring w edukacji. Czyli bardzo praktyczny przewodnik dla tych, którzy wciąż wierzą w rozwój

Dla kogo: 

Dyrekcja szkół, doświadczeni nauczyciele akademiccy, szkolni i przedszkolni,  kierownicy jednostek uczelnianych; wszyscy zainteresowani ideą mentoringu w kontekście edukacji.

Opis:

Zarówno biznes jak i organizacje społeczne w ostatnich latach zachłysnęły się mentoringiem. Okazało się, że dobrze zaplanowany i zorganizowany program mentoringowy jest świetnym lekarstwem na wiele współczesnych bolączek np.: niedostateczną komunikację i wymianę wiedzy między pracownikami, wypalenie zawodowe, niedostateczną identyfikację z celami i wartościami firmy. Czy w szkole, na uczelni albo w przedszkolu mentoring może być równie skuteczny? A jeżeli tak, to jak go wdrożyć?

Udzielając odpowiedzi na te pytania, opowiem nie tylko o tym jak krok po kroku wdrożyć program mentoringowy, ale również wskażę najczęstsze i najpoważniejsze błędy z tym związane.

Warsztaty będą miały wymiar bardzo praktyczny, ukierunkowany na poznanie specyfiki wdrażania programów mentoringowych w edukacji. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in.:

  • jak zaplanować wdrożenie programu mentoringowego,
  • jak efektywnie przeprowadzić wdrożenie programu,
  • jakie problemy mogą powstać podczas wdrożenia programu i jak sobie z nimi radzić,
  • jak ocenić czy wdrożenie programu było sukcesem?

Julia Kawalec – „Mój cel jest jak przejście przez Morze Czerwone. Potrzeba wsparcia z góry”, czyli rzecz o pracy z metaforą w tutoringu

Dla kogo:

nauczyciele i tutorzy

Opis:

Zdarza się, że w pracy tutoringowej stajemy w miejscu i zaczynamy kręcić się w kółko. Nie udaje się generować nowych rozwiązań ani pomysłów, a kreatywność podopiecznego ulatnia się jak kamfora. Tutor na różne sposoby może zbadać z czego wynika blokada, opór czy też jakiś rodzaj pauzy w pracy.

Jednym z nich jest praca z metaforą czyli uruchomienie wyobraźni, w której jak wiemy wszystko jest możliwe.

Metaforę możemy wykorzystać na każdym etapie tutoringu, nie tylko wtedy gdy mamy problem. Może posłużyć też ona do zdefiniowania celu, poszukania kryteriów jego realizacji. Dobrze zadziała też w przypadku uczniów z zacięciem bardziej artystycznym niż analitycznym.

Zapraszam na warsztat, podczas którego :

  • porozmawiamy o tym, czym jest metafora
  • zastanowimy się, jak i w jakich momentach tutoringu można jej użyć
  • poznamy, jakie są warianty pracy z metaforą
  • popracujemy na własnych celach używając wybranej metafory

Katarzyna Kędzierska, Maria Libiszewska – Jak odnosić sukcesy? Czyli o roli nazywania sukcesów podczas pracy tutoringowej z dziećmi i młodzieżą

Dla kogo:

dla każdego, kto w pracy z drugim człowiekiem chce wzmacniać jego poczucie wartości oraz poczucie własnej skuteczności

Opis:

Jak odnosić sukcesy? To pytanie, które postawimy sobie podczas tego warsztatu. Jestem pewna, że każdy z nas zna na nie odpowiedź. W końcu, codziennie każdy z nas jakieś sukcesy odnosi! Ale kluczowe jest to, czy umiemy je dostrzegać i nazywać. Tego uczymy dzieci, z którymi pracujemy w AKADEMII PRZYSZŁOŚCI. Chcemy, żeby nasi podopieczni wierzyli w siebie. Prowadzą ich do tego wolontariusze, którzy korzystają z metody tutoringu oraz Systemu Motywatorów Zmiany.

Uczestnictwo w tym warsztacie będzie okazją do odkrycia swoich własnych sukcesów. Uczestnicy będą mieli również okazję przećwiczyć sam proces nazywania sukcesów, jak również poznają narzędzie Indeksu Sukcesów oraz jego możliwe zastosowania i modyfikacje.
Jeśli masz ochotę doświadczyć, jak motywować dzieci do zmiany, to zapraszamy!


Beata Kotlińska, Bolesław Kotliński – Sytuacje konfliktowe: trudne rozmowy z rodzicami

Dla kogo:

nauczyciele i dyrektorzy szkół wszystkich poziomów

Opis:

Na warsztat zapraszamy osoby, które w swojej codziennej pracy stykają się z trudnymi emocjonalnie sytuacjami po stronie nauczycieli jak i rodziców, i z racji swojej roli czują odpowiedzialność za zażegnanie konfliktu i zadbanie o dobro obu stron.

Uczestnicy dowiedzą się jak zadbać o ”wyjście z twarzą” obu stron konfliktu, jak zmierzyć się otwarcie z lękami i frustracjami rodziców, którzy częstokroć za wszelką cenę chcą chronić swoje dzieci i samych siebie przed utratą pozytywnego obrazu siebie:

„Nie jestem dobrym rodzicem – jeżeli jest problem z dzieckiem, to znaczy, że nie sprawdzam się jako rodzic.” Po stronie nauczyciela często pojawiają się podobne obawy: „Jeżeli rodzic ma uwagi, pretensje, to znaczy, że podważa moje kompetencje, nie szanuje mnie (nie jestem dobrym nauczycielem).”

Uczestnicy warsztatu poznają mechanizmy zawiązania i eskalacji konfliktu, dowiedzą się, jak „zarządzić” sytuacją konfliktową na różnych jego etapach, tak, aby nie stała się wyczerpującą, nic nieprzynoszącą spiralą wzajemnych pretensji, a stała się szansą do wyjście na nowy poziom współpracy.

W sytuacji konfliktowej dyrektor czy nauczyciel z jednej strony często chcą być wobec siebie lojalni, chronią się przed utratą autorytetu i nadszarpnięciem wizerunku szkoły, a z drugiej czują się zobowiązani do spojrzenia na problem od strony rodzica. Obawiają się przy tym eskalacji zachowań destrukcyjnych ze strony ”skrzywdzonego” rodzica, jego wpływu na innych rodziców, a co za tym idzie propagowania złej opinii o szkole.

Jak zadbać o interesy wszystkich stron konfliktu w tym poczuciu znalezienia się w pozycji ‘między młotem a kowadłem’, nie pozwolić na wciągniecie się w rolę Ratownika, który koniec końców często „obrywa” od wszystkich, jak zachować i propagować w relacjach z rodzicami postawę wygrana–wygrana, bo przecież obu stronom chodzi ostatecznie o to samo: o dobro dziecka i jego rozwój w sprzyjającym środowisku.

Moduł ma charakter warsztatu i chociaż jest fragmentem większego programu szkoleniowego, to stanowi zamkniętą całość. W trakcie uczestnicy otrzymają odpowiednie materiały.


dr Beata Master – Emocje i przekonania w procesie zmiany w tutoringu

Dla kogo:

wszyscy, którzy wykorzystują elementy pracy rozwojowej w tutoringu i pracy edukacyjnej

Opis:

W dużej mierze mamy tendencję do stosowania uproszczenia, wedle którego konkretne zdarzenia w naszym życiu powodują występowanie określonych emocji, np. strachu czy radości.  Tymczasem, wydarzenia, same w sobie, nie są ani dodatnie ani ujemne. Są obiektywne. Jednym z takich wydarzeń, przekonań jest postrzeganie tutoringu przez część tutee i także tutorów jako wyłączenie sfery, tzw. pozytywnego myślenia, które ma sugerować, że każdy powinien czuć szczęście bezustannie. Dla wielu z nas to, co trudne, nie jest pozytywne, więc chcemy się tego pozbyć możliwe, jak najszybciej. Gdy jednak staramy się to wykluczyć, często wraca to ze zdwojoną siłą. To ten moment, kiedy tak bardzo się starasz, a nie wychodzi, tak jak zakładałeś/aś, że ma wyjść. W obszarze pracy tutorskiej, nasze przekonania i emocje odnoszą się także do tego, jak postrzegamy naszych podopiecznych. Czy jesteś, jako tutor, w stanie uwierzyć, że tutee jest w stanie osiągnąć to, co sobie postanowił, nawet jeśli nie wskazują na to przyjęte konwenanse, np. jego oceny w szkole? Często, dopiero, kiedy uwierzysz, że ten młody człowiek ma potrzebny potencjał do realizacji swoich celów, przestajesz być ratownikiem, rodzicem, a stajesz się towarzyszem w procesie. Jak to osiągnąć? Warto zacząć od pracy ze swoimi przekonaniami w obszarze pracy tutorskiej. Od uświadomienia sobie, że pozytywne myślenie to nie to samo co zdrowe myślenie. A radość to nie to samo co przyjemność. Podczas warsztatu wprowadzę Cię w świat pracy na przekonaniach, pokażę kryteria zdrowego myślenia i zaproponuję praktyczne ćwiczenie. Jeśli chcesz coś zmienić w swoim życiu lub w praktyce tutorskiej, zapraszam na warsztaty.

                                                                                 


Paweł Mazanka – Tutoring rodzinny w praktyce

Dla kogo:

nauczyciele przedszkolni, nauczyciele szkół podstawowych i średnich, wszyscy zainteresowani ideą tutoringu rodzinnego

Opis:

Czym jest tutoring w wersji rodzinnej? Czym jest „kontekst” wychowawczy tutee i jak go uwzględnić w pracy tutora? W jaki sposób praca tutora wpływa na rodziców, a w jaki na dziecko? Czym charakteryzuje się praca tutora rodzinnego z nastoletnim tutee i jego rodzicami? Czy możliwy jest tutoring przedszkolny i czy trzylatek może być tutee? Próbę odpowiedzi na te i podobne pytania, podejmiemy na warsztatach z zakresu tutoringu rodzinnego.


Magdalena Niemczuk-Kobosko – Cztery pokoje, czyli empatia dla siebie

Dla kogo:

wszyscy, którzy uczą i dużo pracują :)

Opis:

Jak  nauczyciele mogą wykorzystać 7 nawyków skutecznego działania, by lepiej zadbać (najpierw) o siebie i (potem) o uczniów.

Polskim nauczycielom (a zwłaszcza nauczycielkom) często brakuje poczucia własnej wartości, uważności na swoje potrzeby, świadomości swoich granic i nawyku codziennej regeneracji. Zapominają o własnych potrzebach. Grozi im wypalenie lub osłabienie, przekładające się bezpośrednio na jakość ich życia, relacje z najbliższymi i uczniami.
Warsztat „4 pokoje” pomaga uporządkować między innymi ten właśnie obszar. Uczy empatii, zwłaszcza tej okazywanej sobie.

W czasie warsztatu omówimy krótko 7 nawyków nakreślając ich logiczny układ: metoda Covey’a opiera się na przekonaniu, że człowiek najpierw musi umieć dobrze zarządzać sobą, by móc dobrze współdziałać z innymi.
Zrobimy 2 ćwiczenia z zakresu nawyków zwycięstwa osobistego i porozmawiamy o nawyku siódmym, który uczy regularnej odnowy w 4 obszarach (emocji, intelektu, duchowości i ciała).
(liczba ćwiczeń zależy od możliwości czasowych i liczebności grupy).


Agnieszka Pasek – W poszukiwaniu innowacji, czyli Design Thinking dla tutora

Dla kogo:

wszystkich, którzy w swej codziennej pracy ze studentami i licealistami, nieustannie poszukują nowych metod, niestandardowych ścieżek i niekonwencjonalnych rozwiązań

Opis:

Praca z drugim człowiekiem to zawsze tworzenie wspólnej rzeczywistości, a więc w swej istocie proces twórczy. Innowacyjność, rozumiana jako zdolność do tworzenia nowych pomysłów i idei, to niesamowita właściwość każdego z nas – choć u jednych bardziej ukryta, a u innych widoczna gołym okiem. Jest ona niczym mięsień – nieużywana zanika, poddaje się rutynie i sztampie. Jednak tak jak każdy mięsień, poprzez odpowiednie ćwiczenia, wytrwałość i pozytywne nastawienie, może pomóc nam osiągać olimpijskie wyniki.

Rozwój w tym zakresie jest ważny zarówno dla tutora, jak i dla tutee. Pomaga szukać niestandardowych metod rozwiązywania problemów, wychodzić poza utarte schematy, przełamywać rutynę, wykorzystywać posiadaną wiedzę do tworzenia zupełnie nowych teorii, idei i pomysłów.

Podczas tego warsztatu zastanowimy się nad rolą oraz kondycją innowacyjności
i kreatywności w naszej codziennej pracy. Za pomocą sprawdzonych narzędzi, zaczerpniętych z metodyki Design Thinking, rozgrzejemy i porozciągamy ten niezwykle ważny mięsień, tak aby jak najlepiej wykorzystywać go w trakcie naszych maratonów codzienności. Serdecznie zapraszam!


Krzysztof Słaboń – Problem Based Learning w szkole i na uniwersytecie

Dla kogo:

nauczyciele akademiccy, nauczyciele liceów, osoby pracujące z dorosłymi

Opis:

W trakcie warsztatu uczestnicy w praktyczny i aktywny sposób zapoznają się z istotą Problemowego Uczenia Się (Problem Based Learning) oraz z możliwościami jego zastosowania w dydaktyce szkolnej i uniwersyteckiej.
Kluczowe założenia tej metody to przesunięcie akcentu z nauczyciela na ucznia, z nauczania na uczenie się. Uczeń lub grupa uczniów samodzielnie poszukuje rozwiązania odpowiednio zarysowanego problemu, a kluczową rolą nauczyciela staje się facylitacja procesu na który składa się analizowanie problemu, uzupełnianie brakującej wiedzy, formułowanie możliwych rozwiązań i testowanie wybranego rozwiązania problemu.

Tatyana Shvets – Tutoring z najmłodszymi, czyli garść narzędzi tutorskich dla dzieci ze szkół podstawowych

Dla kogo:

nauczyciele i tutorzy ze szkół podstawowych

Opis:

Warsztat będzie dotyczył organizacji  tutoringu w szkole podstawowej, jego możliwościach, zadaniach i różnorodności (w tym doświadczenia zagranicznego).

Pod czas warsztatu uczestnicy zapoznają się i wypróbują różne narzędzia pracy tutora w szkole podstawowej:

  • diagnoza, która pomoże określić indywidualne cechy ucznia: jego temperament, typ postrzegania, wartości, zainteresowania;
  • sekrety kształtowania się uporu, wytrwałości, odpowiedzialności i samodzielności;
  • tachnika mapowania – jako narzędzie do planowania i ustalania celów z dziećmi ze szkół podstawowych.

Zapraszam wszystkich, którzy zastanawiają się, jak tutoring może wyglądać w pracy z najmłodszymi i chcą poznać praktyczne narzędzia do pracy z tą grupą wiekową!


Jakub Tarasiuk – Praktyczne techniki wspierające naszą kreatywność

Dla kogo:

wykładowcy, osoby pracujące ze studentami, dorosłymi oraz młodzieżą

Opis:

Okazuje się, że naturalna kreatywność każdego z nas spada wraz z naszym coraz bardziej zaawansowanym wiekiem, a rozpoczyna się ów spadek już w wieku 7-8 lat. Wtedy właśnie  nasz dziecięcy pęd ku kreatywności osiąga swoje maksimum, by potem powoli chylić się ku dołowi. Czy to nie zastanawiające, że w tym właśnie okresie rozpoczynamy również naszą edukację? W jaki sposób te dwie zmienne są ze sobą powiązane? Na szczęście z pomocą przychodzą nam proste (i te bardziej zaawansowane) techniki wspierające naszą kreatywność. Pomagają one w podejmowaniu decyzji i kreowaniu nowych pomysłów. Wybierz warsztat z kreatywności, aby poznać te techniki i nauczyć się stosować wybrane. Jest on szczególnie polecany dla kadry akademickiej pracującej z młodymi ludźmi stojącymi u progu kariery zawodowej. Na pewno przydadzą się także Tobie, ponieważ kreatywność to nie tylko element studiów, ale życia każdego z nas.


 Michał Wroński – co zrobić, aby chciało nam się chcieć? Czyli rzecz o motywacji

Dla kogo:

wszyscy, którzy zastanawiają się, jakie metody motywowania siebie i innych są skuteczne

Opis:

Co nas dzisiaj motywuje do pracy, skąd bierzemy siłę i energię do działania? Co to znaczy być „proaktywnym”? Dlaczego „autonomia” jest składnikiem większości „nowych” systemów motywacyjnych? Czego potrzeba, aby powiedzieć „lubię swoją pracę”?

Na te i inne pytania będziemy szukać odpowiedzi podczas warsztatu. Poznamy teorie zarządzania dotyczące motywowania oraz przyjrzymy się przykładom inspirujących liderów. Następnie przeanalizujemy, jak w ostatnich dziesięcioleciach zmieniały się systemy motywacyjne. Zastanowimy się, czy pokolenie Y, które obecnie zaczyna dominować na rynku pracy potrzebuje innych motywatorów niż wcześniejsze pokolenie X. Przeanalizujemy również kilka technik nauczania zalecanych wobec pokolenia Y. Sprawdzimy, jakie efekty niesie rywalizacja oraz stosowanie systemów kar i nagród.  Tematy motywacji i proaktywności będziemy rozpatrywać zarówno kod kątem indywidualnych potrzeb uczestników warsztatu, jak i potrzeb zespołowych.